Translate

wtorek, 2 sierpnia 2011

Sczepienie oczek, czyli bezszwowe łączenie dwóch części dzianiny

Jest to metoda, którą stosuję po raz n-ty i tyleż samo n-razy muszę grzebać to po sieci to po literaturze. Bo niby metoda prosta ale skleroza postępuje.
Reasumując... mamy możliwość połączenia "bezszwowo" dwóch części dzianiny wykonanych tym samym ściegiem (w analizowanym przypadku ściegiem prawym gładkim) i o tej samej liczbie oczek. Dla mnie metoda jest niezastąpiona przy łączeniu na ramionach w sweterkach robionych od dołu. Uzyskujemy w ten sposób jednolitą dzianinę. Zupełnie jakby żadnego szwu nie było :)
Zaczynamy
1. Bierzemy nasz przykładowy sweterek, który wymaga połączenia tył-przód na ramionach

2. Dobrze jest, aby po przerobieniu ostatniego rzędu nie ucinać włóczki zbyt blisko tylko pozostawić spory jej kawałek. Unikniemy wtedy konieczności szycia odrębnym kawałkiem włóczki i metoda będzie już totalnie z jednego kawałka. Z moich prostych obliczeń wyszło, że aby móc szyć cały odcinek dzianiny (u mnie 20 oczek) potrzebujemy nitkę o długości ok. 7-8 odcinków 20-to oczkowych (czyt.: moje 20 oczek to ok. 10 cm szerokości; potrzebujemy zatem 7-8*10 cm= 70-80 cm nitki. Chyba wszystko jasne).

3. Nitkę nawlekamy na igłę, sprawdzamy czy dwie części dzianiny są odwrócone do siebie tą samą stroną i zaczynamy szyć (w kierunku od prawej do lewej). Uwaga będę określać druty jako drut dolny- czyli ten znajdujący się "po naszej stronie" i drut górny- czyli ten na zewnątrz.
Nasza nitka którą szyjemy jest "kontynuacją" górnej części dzianiny, więc pierwsze oczko jakie przeszywamy jest na drugim drucie. Wkłuwamy igłę w pierwsze oczko na dolnym drucie na lewo (tak jakbyśmy chcieli przerobić oczko lewe). Nitkę przeciągamy do końca ale nie zaciskamy zbyt mocno. Oczko przeszyte pozostaje na drucie.

4. Dalej wkłuwamy się w pierwsze oczko na górnym drucie na prawo (tak jakbyśmy chcieli przerobić oczko prawe). Nitkę przeciągamy do końca ale nie zbyt ściśle. Oczko przeszyte pozostaje na drucie. Pamiętać należy o tym, żeby nitkę którą zszywamy prowadzić za każdym razem pod drutami (między drutami a dzianiną) jak na zdj. 9.

5. Wkłuwamy się ponownie w pierwsze oczko na dolnym drucie ale tym razem na prawo. To oczko uznajemy na przerobione i możemy je zdjąć z drutu.

6. Wkłuwamy się w kolejne oczko na drucie dolnym na lewo, przeciągamy nitkę ale oczko pozostawiamy na drucie.

7.Dalej wkłuwamy się na lewo w pierwsze oczko na drucie górnym i ściągamy je z drutu. Tak mamy przerobione kolejne oczko.

8. Kolejne oczko na drucie górnym przeszywane na prawo... pozostaje na drucie

Powyższe powtarzamy do samego końca:
- oczko na drucie dolnym szyte na prawo, które zdejmujemy
- kolejne oczko na drucie dolnym szyte na lewo, które pozostawiamy na drucie
- oczko na drucie górnym szyte na lewo, które zdejmujemy
- kolejne oczko na drucie górnym szyte na prawo, które pozostawiamy na drucie
9. Przy każdym przeszytym oczku pamiętamy o prowadzeniu nitki pomiędzy drutami a dzianiną.

10. A tak wygląda nasz "szew"


Na co należy zwracać szczególną uwagę. Po przeszyciu kolejnych oczek i przeciągnięciu nitki trzeba wyczuć jak bardzo ją naciągać. Jeśli zrobimy to zbyt mocno, dzianina w miejscy szycia będzie wyglądała jak zszyta metodą tradycyjną. Jeżeli zrobimy to zbyt luźno, oczka będą wyciągnięte/wydłużone, co też będzie widoczne. Po prostu trzeba wyczuć i nabrać wprawy.

Teraz już wiadomo na jakim etapie jest moja Inspiracja :)
Owocnego dziergania.

38 komentarzy:

  1. Dokładnie tego właśnie w tej chwili potrzebuję,z nieba mi spadłaś :)Dzieki

    OdpowiedzUsuń
  2. o rety a gdzie szew?
    super -dzięki

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetnie pokazane, dziękuję :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Ale super, Chwalę Cie za nauki jak nam dalaś. Jesteś Kochana!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  5. Kawał dobrej roboty !!!
    Bardzo się przyda, dzięki :))

    OdpowiedzUsuń
  6. Zastosowałam do zrobienia komina z włóczki i świetnie wygląda:) Dziękuję za dokładne pokazanie jak ten szew zrobić:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Dzięki za dokładne wytłumaczenie. Właśnie tą metodę chcę zastosować przy moim swetrze. Jak zszyję, to pokażę. Pozdrowienia. Ola.

    OdpowiedzUsuń
  8. Opis bardzo czytelny, właśnie pracuję nad zszyciem ramion.Może uda się. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo dziękuję właśnie to mi było potrzebne..bardzo czytelnie i obrazowo dzięki..już umiem dzięki Tobie...i właśnie zszywam komin dla przyjaciółki

    OdpowiedzUsuń
  10. Wszystko jest ok ale brak opisów leworęcznym,Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szanowny Anonimowy, jak zapewne zauważyłeś/aś to blog o moich osobisty przejściach w temacie min. drutingu. A że leworęczna nie jestem to i metoda dla tej grupy osób jest mi obca.
      Niemniej dziękuję za pozostawienie śladu i również ciepło pozdrawiam.

      Usuń
  11. Bardzo serdecznie dziekuje za opis i zdjecia!:))) Wlasnie zszylam w ten sposob "rogata" czapke i wyszla swietnie! Prawie nie widac, ze to byly 2 czesci robotki!!! (robilam ja na okraglo, ale postanowilam zakonczyc "na plasko" - w ksztalcie prostokata - czyli wyszly rogi). Jestem zachwycona, choc do polowy brzegu mialam watpliwosc czy dam rade;) Udalo sie!!! Serdeczne dzieki!

    OdpowiedzUsuń
  12. witam, sposób jest świetny (przynajmniej świetnie wygląda ;), ale czy jest gdzieś filmik z tą metodą? Jestem początkująca i te zdjęcia nie za wiele mi mówią :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przykro mi, ale nie kojarzę żadnych filmików z ta metodą. Być może takowe krążą gdzie po sieci, ale mi w ręce nie wpadły.

      Usuń
  13. MaBa :) Dzień dobry :) Korzystałam u Ciebie z tego poradnika o zszywaniu dzianiny już nie jeden raz. Przychodzę i zdjęcie po zdjęciu "wkłuwam igłę w pierwsze oczko na dolnym drucie..." Nie mogę tego jakoś zapamiętać :/ Bardzo dziękuję :) Jak dla mnie to najlepiej pokazane jak zszywać oczka! Jest filmik o tym na Dropsie, jeśli pozwolisz :) wstawiam link http://www.garnstudio.com/lang/pl/video.php?id=60&sort=2&thumbnails=on Dla mnie jednak Twój opis ze zdjęciami jest bardziej czytelny. Dziękuję i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jolciu, cieszę się że tutek się przydał i dziękuje za wrzucenie linku do filmiku. To również bardzo cenny materiał.

      Usuń
  14. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo fajne i praktyczne porady. Sama tego próbowałam na włóczce https://alewloczka.pl/pl/c/Drops-Alaska/55 i oczywiście to działa. Teraz już fajnie mogę sczepiać oczka :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Dziękuję za poradę. Zastosowałam i jestem zadowolona z końcowego efektu. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń