Translate

niedziela, 3 kwietnia 2011

Dziany sznureczek, czyli obsługa laleczki dziewiarskiej i nie tylko

Ze specjalną dedykacją dla Iwony :)
Ten post poświęcony będzie "obsłudze" laleczki dziewiarskiej (w celu "wydziergania" sznureczka), ale nie tylko.

Zaczynamy.
Potrzebne będą:
1. laleczka dziewiarska (jeżeli nie posiadamy takiej, możemy ją sobie zrobić ze szpulki lub czegoś co przypomina tubkę oraz czterech gwoździków - ale o tym może innym razem ;) )
2. przędza
3. szydełko lub drut skarpetowy (zależy czym nam będzie wygodniej)
4. nożyczki
5. odrobina cierpliwości i dobra kawa :)



Bierzemy w rękę laleczkę, włóczkę przeciągamy przez otwór laleczki od góry do dołu (w taki sposób, że włóczka ma swój początek na dnie laleczki a kłębek znajduje się w górnej części)





Następnie górną część włóczki (od kłębka) oplatamy wokół czterech haczyków w następujący sposób: dół-góra-lewa-prawa..., co oznacza dokładniej:
włóczkę prowadzimy od środka z lewej strony dolnego haczyka, oplatamy dookoła, prowadzimy nitkę od prawej strony dolnego haczyka do lewej strony górnego haczyka (robimy ósemkę - po przekątnej), oplatany dookoła, dalej od prawej strony górnego haczyka do lewego od dołu, oplatamy lewy haczyk, dalej od góry lewego haczyka do dołu prawego (kolejna ósemka), oplatamy prawy haczyk i od góry prawego prowadzimy do lewej strony dolnego.
Brzmi ciut skomplikowanie ale nie jest w rzeczywistości (patrz dwa foto ponieżej)




W powyższy sposób oplatamy haczyki jeszcze raz, tak że na każdym haczyku mamy poprowadzone po dwie nitki




W tym miejscu musimy sprytnie przytrzymać sobie nitkę od kłębka razem z laleczką, żeby się nam nie wyślizgnęła, w drugą rękę bierzemy szydełko lub drut (ja wolę drut bo szydełko mi za bardzo haczy i się niepotrzebnie stresuję) i przy jego użyciu chwytamy dolną nitkę na haczyku i przeciągamy ją ponad nitką górną spuszczając ją do środka otworu laleczki, jak poniżej:






Tak postępujemy ze wszystkimi czterem haczykami. Na każdym z nich pozostaje nam znowu po jednej nitce.
Po każdym opuszczeniu nitek dobrze jest lekko naciągnąć koniec nitki wystający na dole laleczki. Wtedy uzyskujemy równomierne oczka i mamy większą pewność, że nitka nie ześlizgnie się z haczyków.


Dalej postępujemy analogicznie jak na początku, czyli znów prowadzimy nitkę wokół haczyków w kolejności dół-góra-lewa-prawa. Znowu mamy na haczykach po dwie nitki i ponownie ściągamy po jednej nitce (dolnej)z każdego haczyka do środka.
Tak postępujemy aż do osiągnięcia pożądanej długości sznureczka.

Kiedy już uznamy, że mamy dość, a na haczykach jest po jednej nitce, musimy zamknąć sznureczek, żeby się nie spruł.
W tym celu nitkę z haczyka prawego przekładamy na haczyk dolny


Mamy więc pusty prawy haczyk i dwie nitki na dolnym.

Musimy ściągnąć dolną nitkę (na dolnym haczyku, w identyczny sposób jak do tej pory), następnie nitkę z dolnego haczyka przekładamy na lewy, znowu ściągamy dolną nitkę z lewego haczyka itd. aż zostanie tylko jedna nitka na górnym haczyku

Teraz ściągamy pozostałą jedną nitkę na szydełko i robimy jedno lub dwa oczka łańcuszka



Przeciągamy kilka centymetrów nitki, robimy ciach i mamy gotowy sznureczek :)



Może nie jest on szczególnie urodziwy, ale praktyka czyni mistrza ;)


Ale to nie wszystko. Nie każdy ma bowiem w domu laleczkę (lub szpulkę z której można by laleczkę zrobić), a sznureczek chciałoby się wydziergać. Nie ma się co załamywać. poniżej filmik nt. jak zrobić sznureczek na drutach


i drugi o sznureczku na szydełku


Radosnego dziergania :)

36 komentarzy:

  1. Świetny tutorial.Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Od kilku tygodni - odkąd kupiłam mojej córci mały zestaw do robótek, zastanawiałam się do czego to coś służy;)) Dzięki!!!! Może wieczorem spróbujemy "uturlać" sznureczek. Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  3. Przydatny kursik, przynajmniej dla mnie, dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  4. bardzo dobry kursik, dziękuję :))
    mam taki sprzęt i niby instrukcja do niego jest, ale nie tak szczegółowa
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak byłam w podstawówce to na technice musieliśmy zmajstrować taki przyrząd ze staraj pokrywki lub szpulki drewnianej na nici i namiętnie całą klasą wyrabialiśmy sznurki. Dzięki za przypomnienie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzięki za instrukcje,właśnie kupiłam sobie laleczkę dziewiarską i zastanawiałam się jak do tego podejść a tu proszę-jak na zawołanie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Właśnie wrociłam z Lidla - mąż kupił mi tam takie urządzenie i oboje nie wiedzieliśmy, do czego służy ;) Zrobiłam już pierwsze 10 cm wg tutoriala i jestem cała szczęśliwa - dzięki!!!

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetny pościk! Gdzieś kiedyś przemknęła mi na pewnym blogu ta laleczka, a ja nie miałam pojęcia co to takiego i do czego służy. No i wszystko już jasne, przejrzyste. Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  9. O dziękuję za tutka właśnie potrzebuję, mam laleczkę - kupiłam jakiś czas w Lidlu tylko za Chiny z obrazka nie mogłam pojąć jak to się robi, z Twoim tutkiem muszę spróbować, na pewno się uda a jak nie to szydełkiem spróbuję.
    Pozdrawiam
    Monika

    OdpowiedzUsuń
  10. muszę przysiąść i poprobować zgodnie z Twoją instrukcją, może mi wyjdzie. Ja jak na razie skręcam albo splatam palcami...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na palcach od 6-ego roku życia wyplatam czyli od 1984 roku. Laleczka to fajna rzecz, aczkolwiek palce masz zawsze do dyspozycji i nigdy ich nie zgubisz..

      Usuń
  11. Dziękuję :) Właśnie wydziergałam swój pierwszy w życiu sznureczek.

    OdpowiedzUsuń
  12. Witaj trafiłam do ciebie dzięki uprzejmości koleżanki. Właśnie dokonałam zakupu tego cudnego urządzenia i za nic w swiecie nie mołam sobie dać z nim rady. Dziekuję za toturial jest świetny i uturlałam sobie ładną bransoletkę. Pozdrawiam Ania.Ps.zapraszam serdecznie do siebie:)

    OdpowiedzUsuń
  13. no i udało się ,dzieki

    OdpowiedzUsuń
  14. Laleczki do dziergania jeszcze nie mam, ale cudnie, że dołączyłaś filmiki o robieniu sznurka na drutach i szydełku, absolutnie mi się przydadzą. DZIĘKUJĘ

    OdpowiedzUsuń
  15. Witam!
    Mam pytanko,czy sznureczki robione na szydełku lub na drutach musi się robić tylko z trzech oczek ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na drutach oczywiście że można z większej ilości. Wszystko zależy jak gruby sznurek nam jest potrzebny.
      Co do szydełka się nie wypowiadam bo sama nie praktykuje, ale myślę że też można z większej ilości.

      Usuń
  16. Jestem pod wrażeniem jak łatwo można wydziergać sznurek. Dziękuję za instrukcję. pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo dziękuję za instrukcję. Razem z córką w końcu wykorzystałyśmy laleczkę.

    OdpowiedzUsuń
  18. Laleczka to może jeszcze posłużyć do zabawy dla niejednej dziewczynki. Ja również kiedyś jej używałam jak tworzyłam z włoczki z moheru https://alewloczka.pl/pl/c/Wloczki-z-moheru/18 ale córka gdzieś ją wzięła i zaginęła.

    OdpowiedzUsuń